no-img
بوک کده

دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی اف

بوک کده
توجه !

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی اف
pdf
ژوئن 20, 2024
حجم فایل: 7MB
نویسنده: بوک کده
۳۰,۰۰۰ تومان

دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی اف


دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی افسایت بوک کده دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی اف را برای شما دوستان فراهم آورده است. دربر اعظم آسیا دوازده کشور محاط به خشکه واقع است؛ یکی از آنها جمهوری اسلامی افغانستان می باشد، که با خصوصیات برجسته طبیعی خویش یک کشور کوهستانی را در آسیای جنوبی تشکیل داده و با داشتن قدامت تاریخی و مدنیت پنج هزار ساله خود کشور باستانی را در آسیا معرفی می دارد. با سایت بوک کده همراه باشید.

پی دی اف جغرافیه

اصلاح و انکشاف نصاب تعلیمی از اولویتهای مهم وزارت معارف پنداشته می شود. در همین راستا، توجه به کیفیت محتوا و فرایند توزیع کتابهای درسی در مکاتب، مدارس و سایر نهادهای تعلیمی دولتی و خصوصی در صدر برنامه های وزارت معارف قرار دارد.

دانلود پی دی اف جمعی از مولفان

ما باور داریم، بدون داشتن کتاب درسی با کیفیت به اهداف پایدار تعلیمی در کشور دست نخواهیم یافت.

PDF جغرافیه

برای دستیابی به اهداف ذکر شده و نیل به یک نظام آموزشی کارآمد، از آموزگاران و مدرسان دلسوز و مدیران فرهیخته به عنوان تربیت کننده گان نسل آینده در سراسر کشور احترامانه تقاضا می گردد تا در روند آموزش این کتاب درسی و انتقال محتوای آن به فرزندان عزیز ما، از هر نوع تلاشی دریغ نورزیده.

کتاب جغرافیه جمعی از مولفان

در تربیت و پرورش نسل فعال و آگاه با ارزشهای دینی، ملی و تفکر انتقادی بکوشند. هر روز علاوه بر تجدید تعهد و حس مسؤولیت پذیری با این نیت تدریس را آغاز کنند، که در آینده نزدیک شاگردان ،عزیز شهروندان ،مؤثر متمدن و معماران افغانستان توسعه یافته و شکوفا خواهند شد.

 

در انتها می توانید برای اطلاعات بیشتر کتاب تاریخ ایران مدرن عباس امانت را نیز مطالعه کنید.

 

فهرست مطالب کتاب جغرافیه جمعی از مولفان : 

 

بخش اول: سرحداد و تشکیلات اداری

در براعظم آسیا دوازده کشور محاط به خشکه واقع است؛ یکی از آنها جمهوری اسلامی افغانستان می باشد، که با خصوصیات برجسته طبیعی خویش یک کشور کوهستانی را در آسیای جنوبی تشکیل داده و با داشتن قدامت تاریخی و مدنیت پنج هزار ساله خود کشور باستانی را در آسیا معرفی می دارد. افغانستان در نیم کره شمالی بین عرض البلدهای ۲۹ درجه ۲۲ دقیقه و ۵۳ ثانیه و ۳۸ درجه، ۲۹ دقیقه و ۲۸ ثانیه شمالی و در نیم کره شرقی بین طول البلدهای ۶۰ درجه، ۲۸ دقیقه و ۴۱ ثانیه و ۷۴ درجه ۵۱ دقیقه و ۴۷ ثانیه شرقی موقعیت دارد مساحت افغانستان ۶۵۲۰۰۰ کیلومتر مربع است که از نظر مساحت بزرگ تر از هر یک از کشورهای اروپایی می باشد. افغانستان در براعظم آسیا از لحاظ مساحت به درجه دوازدهم ۱ قرار می گیرد. نفوس افغانستان در سال ۱۳۹۷هـ ش در حدود ۳۰ میلیون نفر تخمین شده است. طول اعظمی افغانستان از نقطه شرقی، یعنی درهٔ یولی الی غربی ترین نقطه یعنی ذوالفقار ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض اعظمی آن از منطقهٔ خماب در شمال الی کوه های چگایی در جنوب ۹۱۲ کیلومتر می باشد.

بخش دوم: نفوس و ترکیب قومی در افغانستان

نفوس عبارت از مجموع تعداد باشنده گان یک کشور است که در محل های مختلف بنابر عوامل جداگانه سکونت اختیار کرده.اند تعداد نفوس در بعضی جاها کم و در بعضی جاها زیاد می باشد و بنابر محل زیست در تناسب نفوس قابل اهمیت میباشد. برای محاسبه تراکم نفوس باید تعداد نفوس آن ساحه را بر مساحت آن تقسیم کرد. نفوس افغانستان در سال ۱۳۹۷ هـ.ش حدود ۳۰ ملیون نفر تخمین شده است، که در سراسر کشور زنده گی می کنند نفوس موجوده در تمام کشور یکسان نبوده؛ بلکه شرایط اقلیمی، ساختمان اراضی و دیگر عوامل ،اقتصادی، بشری و سیاسی بالای تمرکز نفوس تأثیر دارد؛ همچنان با در نظر داشت عوامل فوق در سرزمینهای حاصل خیز؛ مانند ننگرهار، لوگر، کاپیسا، لغمان و پروان تعداد زیاد نفوس جابه جا شده اند؛ در حالی که در دشت های سوزان و صحرایی؛ مانند: بکوا و مارگو تعداد نفوس به حد اقل آن میرسد پلانهای انکشافی در کشور با در نظر داشت ازدیاد نفوس در نظر گرفته شده است.

بخش سوم: دین و زبان

انسانها همراه با اعتقادهای خود زنده گی میکنند مردم ما قبل از اسلام پیرو آیینهای مختلف بودند. اجداد ما آریاییها پیش از کوچ کردن به سرزمینهای جدید آیین بدوی داشتند. عناصر طبیعت را که در زنده گیشان مؤثر ،بود، مقدس می شمردند. مردم افغانستان با وجود بقایای عقاید کهن ویدی و برهمنی قدیم که در شرق مملکت مروج بود، آیین زردشتی هم در شمال و غرب مملکت رواج داشت؛ ولی هنگامی که در سال ۲۰۶ ق.م آشوکا به تبلیغ و نشر آیین بودا کمر بست در مدت هزار سال مابعد آن عقاید و آیین آن در شرق و شمال کشور رواج تام یافت که از نظر ،حیاتی ،فکری، هنری و فرهنگی تأثیرات عمیقی را در زندهگانی مردم این سرزمین گذاشت آیین بودایی با نفوذ سلطه آشوکا از جنوب هندوکش تا قندهار انتشار یافت.

بخش هشتم: مشکلات جهانی محیط زیست

سلامتی بدن و صحت انسان از ضرورتهای اصلی حیات است هر عاملی که صحت و سلامت انسان را آسیب می رساند مضر است. از این رو محل زیست ما باید عاری از کثافات و مواد مضره باشد، در غیر آن محیط زیست ما آلوده خواهد بود؛ پس لازم و ضروری است تا اشیا و عواملی را که محیط زنده گی ما را متضرر میسازد به صورت بهتر بشناسیم و در صدد چاره جویی براییم. آن محیط به صورت فطری پاک بوده و از جمله اعطای خداوندی است؛ بنابر آن شناختن محیط زیست که جزء بزرگی از جغرافیه است باید به آن معرفت کامل داشته باشیم. محیط زیست مجتمع Complex کلیه پدیده های حیاتی است که به انسان ها، حیوانات و نباتات زمینه حیات را مساعد میسازد.

 

سوالات متداول:

  • پنج کشور که از نظر مساحت بزرگتر از افغانستان هستند،کدامند؟

پاسخ: روسیه، چین، هند، عربستان صعودی، ایران از نظر مساحت بزرگتر از افغانستان هستند.

  • مساحت افغانستان چقدر است؟

پاسخ: مساحت افغانستان 652000 کیلومتر میباشد.

  • افغانستان چگونه خصوصیت طبیعی را دارا میباشد؟

پاسخ: افغانستان دارای خصوصیت طبیعی کوهستانی میباشد.

 

😍 چقدر خوشت اومد !


موضوعات :
مدارس

تصاویر پیش نمایش


دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب جغرافیه جمعی از مولفان 216 صفحه پی دی اف-1

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *