no-img
بوک کده

دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی اف

بوک کده
توجه !

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی اف
pdf
ژوئن 20, 2024
حجم فایل: 3MB
نویسنده: بوک کده
۳۰,۰۰۰ تومان

دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی اف


دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی افسایت بوک کده دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی اف را برای شما دوستان فراهم آورده است. در این کتاب پس از ۱۰ درس مقدماتی، در بخش دومْ مباحث شناخت‌ شناسی مطرح شده است. این بخش به‌لحاظ منطقی مقدم بر هستی‌شناسی فلسفی است. مباحث هستی‌شناسی، که بخش عمدهٔ مباحث فلسفهٔ اسلامی را به خود اختصاص می‌دهد، از بخش دوم کتاب آغاز می‌شود و تا پایان بخش ششم (درس شصتم) ادامه می‌یابد. بخش هفتم کتاب (در انتهای جلد دوم) به بحث دربارهٔ مطالب الهیات پرداخته است. با سایت بوک کده همراه باشید.

پی دی اف آموزش فلسفه جلد دوم

محمدتقی مصباح یزدی محتوای کتاب آموزش فلسفه (جلد دوم) را در مؤسسهٔ «در راه حق» تدریس کرد. این دروس به‌همت بعضی از شاگردان او گردآوری و تنظیم شد. پس از آن، متن این کتاب به قلم «مصباح یزدی» تکمیل و تحریر شد و به‌شکل کنونی درآمد.

دانلود پی دی اف مصباح یزدی

به‌باور نویسنده، این کتاب، ضعف‌های کتاب‌های فلسفی رایج در حوزه و نیز معضلات ناشی از برخوردهای افراط‌آمیز و تفریط‌گرایانهٔ ۲ طیف طرفدار و مخالف فلسفه را در نظر داشته و کوشیده است تا آن ضعف‌ها و معضلات را جبران و نگرشی معقول و متعادل دربارهٔ این دانشِ بنیادین ارائه کند.

PDF آموزش فلسفه جلد دوم

در این کتاب با ایجاد روحیهٔ نقادی و نقدپذیری در دانشجو، تلاشی برای تعالی‌بخشیدن به فلسفه هم صورت گرفته است. این شیوه می‌خواهد طرفداری متعصبانه از برخی متون و مکاتب فلسفی را منتفی سازد و براندازد.

کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی

در این کتاب از به‌کارگیری اصطلاحات مبهم و غیرضروری فلسفی (تا جای ممکن) پرهیز شده است؛ همچنین در مواردی که طرح و تبیین مطلب فلسفی، متوقف بر بیان اصطلاح فنی خاصی باشد، آن اصطلاح به‌روشنی توضیح داده شده است.

 

در انتها می توانید برای اطلاعات بیشتر کتاب تاریخ ایران مدرن عباس امانت را نیز مطالعه کنید.

 

فهرست مطالب کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی : 

 

بخش سی و یکم: علت و معلول

با پذیرفتن کثرت در موجودات این سؤال پیش می آید که آیا موجودات مختلف ارتباطی با یکدیگر دارند یا نه و آیا وجود برخی از آنها متوقف بر وجود بعضی دیگر هست یا نه و اگر هست چند نوع وابستگی وجودی داریم و احکام و ویژگیهای هر کدام چیست . اما اگر کسی کثرت حقیقی موجودات را نپذیرفت چنانکه ظاهر کلام صوفیه همین است دیگر جایی برای بحث درباره ارتباط وجودی میان موجودات متعدد باقی نمیماند چنانکه بحث درباره سایر تقسیمات وجود و موجود هم موردی نخواهد داشت . در مبحث سابق اشاره کردیم که اثبات تشکیک خاصی در وجود متوقف بر اصولی است که باید در مبحث علت و معلول ثابت شود اینک وقت آن فرا رسیده که به مسائل مربوط به علت و معلول بپردازیم و اصول نامبرده را نیز ثابت کنیم ولی قبل از پرداختن به این مطالب باید توضیحی پیرامون مفهوم علت و معلول و کیفیت آشنایی ذهن با آنها بدهیم.

بخش سی و دوم: اصل علیت

همانگونه که در درس نهم بیان شد محور همه تلاشهای علمی را کشف روابط علی و معلولی بین پدیده ها تشکیل میدهد و اصل علیت بعنوان یک اصل کلی و عام مورد استناد همه علومی است که درباره احکام موضوعات حقیقی بحث می کنند و از سوی دیگر کلیت و قطعیت هر قانون علمی مرهون قوانین عقلی و فلسفی علیت است و بدون آنها نمی توان هیچ قانون کلی و قطعی را در هیچ علمی به اثبات رسانید و این یکی از مهمترین نیازهای علوم به فلسفه میباشد . بعضی از کسانی که منکر اصالت عقل و احکام عقلی مستقل از تجربه هستند و یا اساسا برای مسائل فلسفی و متافیزیکی ارزش علمی و یقینی قائل نیستند تلاش می کنند که اعتبار اصل علیت را از راه تجربه ثابت نمایند اما چنانکه بارها اشاره شده اینگونه تلاشها بیهوده و نازا است زیرا از سویی اثبات وجود حقیقی برای اشیاء عینی و خارج از نفس مرهون اصل علیت است و بدون آن راهی برای اثبات حقایق عینی باقی نمی ماند و همیشه جای این شبهه وجود خواهد داشت که از کجا فراسوی ادراکات و صور ذهنی حقایقی وجود داشته باشد تا مورد تجربه قرار گیرد و از سوی دیگر اثبات مطابقت ادراکات با اشیاء خارجی بعد از پذیرفتن آنها نیازمند به قوانین فرعی علیت است و مادامی که این قوانین به ثبوت نرسیده باشد جای این شبهه باقی است که از کجا ادراکات و پدیدههای ذهنی ما مطابق با اشیای خارجی باشند.

بخش سی و سوم: رابطه علیت

هنگامی که گفته میشود علت به معلول وجود میدهد چنین تصویری را در ذهن تداعی میکند که کسی چیزی را به دیگری می دهد و او آن را دریافت میدارد یعنی در این فرایند سه ذات و دو فعل و به تعبیر دیگر پنج موجود فرض میشود یکی ذات علت که اعطاء کننده وجود است و دیگری ذات معلول که دریافت کننده آن است و سومی خود وجود که از طرف علت به معلول می رسد و چهارم فعل دادن که به علت نسبت داده میشود و پنجم فعل گرفتن که به معلول اسناد داده می شود . ولی حقیقت این است که در جهان خارج چیزی غیر از ذات علت و ذات معلول تحقق نمی یابد و حتی با نظر دقیق نمیتوان گفت که علت به ماهیت معلول وجود میدهد زیرا ماهیت امری اعتباری است و قبل از تحقق معلول وجود مجازی و بالعرض هم ندارد . همچنین مفهوم دادن و گرفتن هم چیزی جز تصویر ذهنی نیست و اگر دادن وجود و ایجاد کردن یک امر حقیقی و عینی بود خودش معلول دیگری می بود و بار دیگر می بایست رابطه علیت را بین فعل و فاعل در نظر گرفت و دادن دیگری را اثبات کرد و همچنین تا بی نهایت نیز در جائی که هنوز وجود معلول تحقق نیافته است گیرنده ای نیست تا چیزی را بگیرد و بعد از تحقق آن هم دیگر گرفتن وجود از علت معنی ندارد پس در مورد ایجاد معلول چیزی جز وجود علت و وجود معلول بعنوان یک امر حقیقی و عینی وجود ندارد .

بخش هفتادم: خیر و شر در جهان

برای دریافتن معنای خیر و شر در محاورات عرفی میتوان از دقت در ویژگیهای مشترک میان مصادیق واضح آنها سود جست مثلا سلامتی و علم و امنیت از مصادیق واضح خیر و بیماری و جهل و ناامنی از مصادیق واضح شر بشمار می رود بدون شک آنچه موجب این میشود که انسان چیزی را برای خودش خیر یا شر بداند مطلوبیت و عدم مطلوبیت است یعنی هر چه را موافق خواسته های فطری خودش یافت آن را خیر و هر چه را مخالف با خواسته های فطریش یافت آن را شر می نامد به دیگر سخن برای انتزاع مفهوم خیر و شر در وهله اول مقایسه ای بین غبت خودش با اشیاء انجام میدهد و هر جا رابطه مثبت وجود داشت آن شیء را خیر و هر جا رابطه منفی بود آن شیء را شر بحساب می آورد. در وهله دوم ویژگی انسان از یک طرف اضافه و مقایسه حذف می شود و رابطه بین هر موجودی ذی شعور و صاحب میل و رغبتی با اشیاء دیگر لحاظ میگردد و بدین ترتیب خیر مساوی با مطلوب برای هر موجود ذی شعور و شر مساوی با نامطلوب برای هر موجود ذی شعوری خواهد بود. در اینجا اشکالی پیش می آید و آن این است که گاهی چیزی برای یک نوع از موجودات ذی شعور مطلوب و برای نوع دیگری نامطلوب است چنین چیزی را باید خیر بدانیم یا شر ، ولی این اشکال جواب ساده ای دارد و آن این است که شیء مفروض برای اولی خیر و برای دومی شر است.

 

سوالات متداول:

  • واژه علت در اصطلاح فلسفی به چند صورت به کار میرود؟

پاسخ: به دو صورت عام و خاص به کار میرود.

  • ایا کار اختیاری بدون خواست و علم فاعل ممکن است انجام گیرد؟

پاسخ: خیر هیچ کار اختیاری بدون خواست و علم فاعل انجام نمیگیرد.

  • معنی واژه مجرد چیست؟

پاسخ: واژه مجرد اسم مفعول از تجربد و به معنای برهنه شده است.

 

📚 😍 کتاب پیشنهادی

😍 چقدر خوشت اومد !


موضوعات :
فلسفی

تصاویر پیش نمایش


دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب آموزش فلسفه جلد دوم مصباح یزدی 163 صفحه پی دی اف-1

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *