no-img
بوک کده

دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی

بوک کده
توجه !

گزارش خرابی لینک
اطلاعات را وارد کنید .

ادامه مطلب

PDF
دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی 191 صفحه پی دی اف
pdf
جولای 6, 2024
حجم فایل: 10MB
نویسنده: بوک کده
۵۶,۰۰۰ تومان

دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی 191 صفحه پی دی اف


دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی 191 صفحه پی دی اف

سایت بوک کده دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی 191 صفحه پی دی اف را برای شما دوستان فراهم آورده است. جهان اسلام در بین قرون هفتم تا دهم هجری دوره متفرق و پرآشوبی را تجربه کرد است. در دهه های پایانی قرن ششم هجری با فرو پاشی امپراتوری های بزرگ سلجوقی در ایران ایوبیان در مصر و سوریه و موحدین در مغرب، عملاً وحدت سیاسی سرزمین های اسلامی از بین رفت و مجموعه پر تعدادی از دولت های محلی و سلسله های کوچک و قوم گرا جانشین امپراتوری های یک پارچه گردیدند. با سایت بوک کده همراه باشید.

پی دی اف تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری

به طوری که تعداد تاریخهای عمومی که حوادث و وقایع تمامی نواحی و بلاد سرزمین های اسلامی از هند تا اسپانیا را شامل شود نسبت به دوره های پیش کمتر شده است. در عوض تاریخ نویسی محلی و سلسله ای در این دوره از رشد و رونقی چشمگیر برخوردار گشته است. حتی تاریخهای عمومی که در این دوره نگارش یافته اند بیشتر شامل وقایع محیط نگارش خود میباشند و حوادث دیگر بخش های سرزمینهای اسلامی در این آثار مختصر و کمتر قابل اتکا است.

دانلود پی دی اف علیرضا خزائلی

به همین لحاظ برای مطالعه وضعیت عمومی جهان اسلام در این دوره ناگزیر باید به مجموعه متنوع و پر تعدادی از تاریخ های مختلف به زبانهای گوناگون عربی فارسی و ترکی مراجعه نمود. الكامل في التاريخ اثر عز الدين بن اثیر تاریخ عمومی بزرگ اسلامی است که شامل وقایع تمامی سرزمینهای اسلامی میباشد. این اثر بارزترین و شامل ترین منبع برای آگاهی از وضعیت عمومی دنیای اسلام در دهه های آغازین قرن هفتم هجری میباشد. این کتاب به زبان عربی نوشته شده و وقایع عالم را از آغاز تا سال ۶۲۸ هجری شرح داده است. اطلاعات این اثر درباره اولین برخوردهای مغولان با دنیای اسلام حائز اهمیت است.

PDF تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری

سرزمین های اسلامی به دست آنها را باید در وقایع نگاریهای فارسی جست. از این میان دو اثر از دیگر نوشته ها برجسته تر هستند طبقات ناصرى تأليف منهاج سراج جوزجانی این اثر تاریخ عمومی است که در سال ۶۵۹ هجری در هند به رشته تحریر درآمده است.

کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی

مؤلف هنگام حمله مغول در ایران به سر میبرده و خود شاهد بسیاری از حوادث و وقایع بوده است. اثر دیگر تاریخ جهانگشا نوشته عطاملک جوینی است. این اثر صرفاً درباره تاریخ امپراتوری مغول و فتوحات آنان تا حدود سال ۶۵۸ هجری می باشد. جوینی که خود از مأموران بلندپایه دستگاه مغولان است، اطلاعات خود را از منابع رسمی و آرشیوهای دولتی مغول به دست آورده است. بدین لحاظ گزارشهای او موثق و قابل اعتماد میباشند.

 

فهرست مطالب کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی : 

 

فصل اول: جهان اسلام در آستانه تهاجم مغولان

آغازین دهه سده هفتم هجری در آستانه قرن هفتم هجری و همزمان با ایجاد یکپارچگی و تشکیل حکومت واحد در مغولستان جهان اسلام دوره جدیدی از تفرقه و تجزیه سیاسی را تجربه می کرد. با از هم پاشیدگی دو دولت وحدت گرای سلجوقیان در شرق و ایوبیان در غرب عالم اسلامی هرج و مرج و بی نظمی و بنا به تعبیر استاد عبدالهادی حائری ناهمسازگری چنان بر سراسر امپراتوری اسلامی سایه افکند که در نظر مسافران آن روزگار چنین می نمود که هر شهر فرمانروایی جداگانه دارد.

فصل دوم: حمله مغول و تأثیر آن بر جهان اسلام

نیمه نخست سده هفتم هجری پیدایش حکومتها و امارتهای مستقل در درون امپراتوری یکپارچه اسلامی به روزگار عباسیان نخستین ضربه ای بود که بر وحدت دنیای اسلامی وارد آمد. از زمانی که رقابت بر سر به دست آوردن قدرت در گوشه و کنار سرزمینهای خلافت اسلامی آغاز شد. مقام خلافت به منصبی نمادین و ظاهری تبدیل گردید پایتخت خلفا بارها به دست مدعیان مختلف تسخیر میگشت و رهبران روحانی جامعه مسلمان همانند مهره های بی جان جابه جا می شدند. با این همه دستگاه خلافت به عنوان نماد ظاهری وحدت دنیای اسلامی مدتها به حیات خود ادامه داد.

و…

 

فصل پنجم: هند اسلامی در قرون هفتم تا دهم هجری

اسلام در شبه قاره هند نخست در قسمت سفلای دره رود سند انتشار یافت. اولین گزارش از حضور مسلمانان در هند مربوط به سال ٤٤ هجری قمری است که سردار عرب مهلب بن ابو صفره از طریق کابل و تنگه خیبر وارد هند شد. پس از آن در سال ۹۹ هجری محمد بن قاسم ثقفی به فرمان حجاج بن یوسف از راه مکران و بلوچستان ایالت سند را فتح کرد. در نیمه دوم قرن اول هجری نیز گروهی از مسلمانان به قصد داد و سند و بازرگانی در سواحل مالابار و نواحی دکن پیاده شدند. گویا در این زمان تعدادی از خانواده های مهاجر مسلمان در سواحل مزبور متوطن شده و با خانواده های بومی ممزوج گردیدند

 

سوالات متداول:

  • در این کتاب اسلام اولین بار در چه قاره ای انتشار یافت؟

پاسخ: اسلام در شبه قاره هند نخست در قسمت سفلای دره رود سند انتشار یافت. اولین گزارش از حضور مسلمانان در هند مربوط به سال ٤٤ هجری قمری است که سردار عرب مهلب بن ابو صفره از طریق کابل و تنگه خیبر وارد هند شد.

  • مؤلف هنگام حمله مغول در گجا به سر میبرده؟

پاسخ: مؤلف هنگام حمله مغول در ایران به سر میبرده و خود شاهد بسیاری از حوادث و وقایع بوده است. اثر دیگر تاریخ جهانگشا نوشته عطاملک جوینی است.

  • در چه سالی محمد بن قاسم ثقفی و به فرمان چه کسی راه مکران و بلوچستان ایالت سند را فتح کرد؟

پاسخ: در سال ۹۹ هجری محمد بن قاسم ثقفی به فرمان حجاج بن یوسف از راه مکران و بلوچستان ایالت سند را فتح کرد. در نیمه دوم قرن اول هجری نیز گروهی از مسلمانان به قصد داد و سند و بازرگانی در سواحل مالابار و نواحی دکن پیاده شدند.

 

 

📚 😍 کتاب پیشنهادی

😍 چقدر خوشت اومد !


موضوعات :
تاریخ

تصاویر پیش نمایش


دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی 191 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی 191 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی 191 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی 191 صفحه پی دی اف-1
دانلود PDF کتاب تاریخ جهان اسلام از قرن هفتم تا دهم هجری علیرضا خزائلی 191 صفحه پی دی اف-1

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *